MOZAIKA – gwarantem dostępnej i wysokiej jakości edukacji przedszkolnej w Szczecinie
Dofinansowane przez Unię Europejską – NextGenerationEU
numer FEPZ.06.08-IP.01-0006/24 w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Priorytet 6: Fundusze Europejskie na rzecz aktywnego Pomorza Zachodniego, Działanie 6.8 Edukacja przedszkolna, realizowany przez Towarzystwo Wiedzy Powszechnej OR w Szczecinie w terminie od 01.01.2026 r. do 31.08.2027 r.
Cel główny :
Celem głównym projektu jest wzrost dostępności do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej w Gminie Miasto Szczecin poprzez utworzenie Niepublicznego Przedszkola TWP Mozaika w Szczecinie z 45 miejscami oraz rozwój form edukacji włączającej ze wsparciem min. 9 dzieci z niepełnosprawnościami i wdrożeniem działań zwiększających potencjał 45 dzieci, 9 os. kadry, 45 rodziców/opiekunów prawnych tych dzieci.
Grupa docelowa:
- dzieci w wieku przedszkolnym w chwili przystąpienia do projektu zgodnie z ust. oświatową, łącznie 45 osób, w wieku 2,5–3,5 latki – 15 os. 1gr, 4-5 latki – 15 os., 5,5–6 latki + dzieci z odroczonym obowiązkiem podjęcia edukacji w klasie pierwszej – 15 os. w tym 9 os. z niepełnosprawnościami;
- nauczycieli, pedagogów w tym specjalnych, nowozatrudnionych na umowę o pracę w – 9 (k)os.
- rodziców/opiekunów dzieci objętych wsparciem – 45 os. (23K/22M).
Na cel główne projektu składają się następujące cele szczegółowe:
- Wzrost potencjału obiektu do pełnienia funkcji OWP oraz realizacji nowoczesnych metod edukacji włączającej 45 dzieci poprzez dostosowanie i doposażenie placówki w okresie od 1.01.26 do 31.08.26.
- Wzrost potencjału rozwojowego 45 dzieci poprzez objęcie edukacją przedszkolną w okresie 12 miesięcy realizacji projektu.
- Wzrost szans edukacyjnych oraz potencjału dzieci objętych edukacją przedszkolną dzięki realizacji zajęć dodatkowych w okresie 1.09.2026-31.08.2027
- Wzrost dostępności do edukacji włączającej dla dzieci OZN w gminie Szczecin do 31.08.2027 r.
- Poprawa potencjału kadry wobec wyzwań współczesnej edukacji oraz potrzeb edukacji włączającej.
Działania przewidziane w projekcie:
- Dostosowanie pomieszczeń użytkowych do pełnienia funkcji Przedszkola – tworzenie nowych miejsc przedszkolnych – m.in. nowoczesne sale dydaktyczne, sanitariaty, jadalnia, przyjazna i bezpieczna przestrzeń dla dzieci.
- Wsparcie jakości kształcenia poprzez doposażenie placówki w pracownie i nowoczesne pomoce dydaktyczne w zakresie:
- Pracowni do kodowania i programowania dla dzieci.
- Pracowni treningu umiejętności społecznych TUS
- Pracowni terapeutycznej Integracji Sensorycznej (SI)
- Pracowni zajęć muzycznych/ rytmiki
- Pracowni zajęć sportowo/gimnastycznych
- Glottodydaktyki
- Terapii ręki
- Funkcjonowanie przedszkola wraz z zajęciami dodatkowymi wspomagającymi rozwój i edukację dzieci, wspierające rozwój kompetencji kluczowych, a także pobudzające i rozwijające zainteresowania. m.in. zajęcia z gimnastyki korekcyjnej, Jogi, zajęcia muzyczno – ruchowe, zajęcia ruchowe wzgl. dyscypliny piłkarskie, Arteterapia
- Wsparcie jakości kształcenia poprzez działania związane z preorientację zawodową (Model POWER). m.in. Aktywizujące teatrzyki tematyczne włączające dzieci w zabawę dot. nowoczesnych zawodów w tym tzw. zielone zawody, wyjścia do zakładów pracy, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.
- Działania w zakresie edukacji włączającej- dostosowanie edukacyjne i wsparcie dzieci o SPE, w tym dzieci z niepełnosprawnościami:
m.in. wsparcie psychologa, nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami pedagog specjalny, wspomagający/ pedagogiki włączającej, logopedy. Zajęcia specjalistyczne wynikające z zaleceń orzeczeń PPP (realizacja zaleceń wynikających z orzeczenia o PKS bądź wydanej opinii) w zakresie Terapii ręki, Terapii metodą Integracji Sensorycznej, Terapii Logopedycznej, Treningu Umiejętności Społecznych, Logorytmika, Glottodydaktyka, Warsztaty świadomościowe dla rodziców w zakresie edukacji włączającej, specjalnego kształcenia, wczesnego wspomagania, Warsztaty dla dzieci z tolerancji/ równości i poszanowania drugiego człowieka. - Dodatkowe zajęcia wspomagające rozwój i edukację dzieci, wspierające rozwój kompetencji kluczowych w ramach: edukacji językowej, ekonomicznej, matematycznej i przyrodniczej z
zielonymi kompetencjami: m.in. wdrożone zostaną metody pracy STREAM z klockami konstrukcyjnymi/ robotami/ programowaniem oraz metody Froebla poprzez realizację zajęć dodatkowych z kompetencji kluczowych, z j. angielskiego, z kodowania i programowania, z robotyki, organizacja zajęć poza palcówką: bogaty program wycieczek/wyjść edukacyjnych. - Doskonalenie i podnoszenie kompetencji oraz kwalifikacji nauczycieli m.in. w zakresie diagnozy i identyfikacji potencjalnych problemów rozwojowych na wczesnym etapie, oraz w zakresie pracy z dziećmi pochodzenia migranckiego: zaplanowano cykl 9 szkoleń podnoszących kwalifikacje oraz umiejętności praktyczne naszej kadry pedagogicznej.
W ramach realizacji projektu powstanie nowoczesne Niepubliczne Przedszkole TWP MOZAIKA dla 45 dzieci w tym z niepełnosprawnościami.
Efekty realizacji projektu:
- Uruchomienie 3 oddziałów przedszkolnych dla 45 dzieci (w wieku od 2,5 lat do 6 lat), w tym 9 dzieci z niepełnosprawnościami (orzeczenie wydawane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej).
- Przedszkole będzie funkcjonować w ramach projektu od 1 września 2026 r. do 31 sierpnia 2027 r. Działalność przedszkola w latach późniejszych będzie kontynuowana!
Zapewnienie pełnego wyżywienia (5 posiłków) w formie cateringu. Godziny otwarcia Przedszkola 7.00 – 17.00 - Wykwalifikowana i doświadczona kadra pedagogiczna liczyć będzie łącznie 8 osób, 3 nauczycieli i 3 nauczycieli wspomagających (po 2 nauczycieli na grupę), logopeda, psycholog.
- Adres: Broniewskiego 14, 71-460 Szczecin – budynek dostosowany dla osób z niepełnosprawnościami.
- Gwarantowane ubezpieczenie dzieci od NNW.
- Brak czesnego! – rodzice ponanoszą koszt jedynie wyżywienia. Profesjonalne sprzęt i urządzenia multimedialne, informatyczne: m.in.: laptopy do pracy nauczycieli, roboty interdyscyplinarne dla dzieci starszych z tabletem do sterowania, roboty edukacyjne dla dzieci młodszych, podłoga interaktywna, projektory multimedialne, monitor interaktywny.
- Wyposażenie Przedszkola w nowatorskie pomoce dydaktyczne i materiały wspierające proces dydaktyczny oraz zabawki, instrumenty, gry, klocki konstrukcyjne.
- Nowatorskie metody dydaktyczne: m.in. pedagogika freblowska oraz STREAM.
…podsumowując w Szczecinie powstanie nowe, nowocześnie i profesjonalnie wyposażone Przedszkole na miarę potrzeb edukacyjnych i rozwojowych przedszkolaków!
Wartość dofinansowania: 1 769 171,25 PLN Wartość projektu: 2 132 531,25 PLN
Biuro projektu: Towarzystwo Wiedzy Powszechnej OR w Szczecinie ul. Potulicka 16, 70-234 Szczecin
Tel. 91 44-80-021, e-mail: mflisikowska@twp.szczecin.pl
Koordynator projektu: Marlena Flisikowska
Projekt zapewnia uczestnikom/czkom równy dostęp do edukacji. Zakres działań zgodny z upowszechnianiem w projekcie zasad horyzontalnych UE, treści w poszanowaniu różności kobiet i mężczyzn, równego dostępu dla osób z niepełnosprawnościami, wdrażaniem w placówce edukacji włączającej jako edukacji wysokiej jakości dla wszystkich uczących się. Edukacja włączająca jest podejściem do organizacji systemu oświaty oraz procesu kształcenia i wychowania, ukierunkowanym na wszystkie dzieci, nie tylko na tych, którzy mają trudności w uczeniu się.